Bridžs. Pavisam, pavisam paši pamati - Maija Romanovska

Bridža noteikumi.

 

Lai sāktu spēlēt bridžu, vajadzīgi 4 spēlētāji un kāršu komplekts (52 kārtis, t. i., no divnieka līdz dūzim, bez džokeriem)

Bridžs ir pāru spēle  - partneri sēž viens otram pretī, aizņemot debess pušu pozīcijas :

  N  
W   E
  S  

 

 

 

Kārtis dala pa vienai pulksteņa rādītāja virzienā (katram sanāk 13).

Mēdz būt trumpju un beztrumpju partijas, to nosaka ar solīšanu, kurā spēlētāji, ar solījumu palīdzību apmainās ar informāciju par kāršu spēku un mastu garumiem.

Bridžs ir spēle uz stiķiem, katrā partijā ir 13 stiķi. Tas, kurš paņem stiķi, sāk izspēlēt nākošo stiķi. Drīkst iet ar jebkuru kārti, bet pārējiem jāliek tā paša masta kārts. Ja tā paša masta kārts nav, var likt trumpi, bet var arī likt jebkuru citu kārti (obligāti jāpārsit nav). Partneru paņemtie stiķi summējas - tātad rezultāta sasniegšanai nav svarīgi, kurš no partneriem cik stiķu ir paņēmis.

Tātad sākam spēlēt:

1. Izdalām kārtis. Kāršu dalītājs sāk solīšanu.

2. Solām ar mērķi noteikt trumpi, izspēlētāju un stiķu skaitu, kurš izspēlētājam būs jāpaņem, lai sasniegtu pozitīvu rezultātu.

3. Izspēlējam - nosakām katra stiķa īpašnieku.

 

SOLĪŠANA

Trumpju mastu vai beztrumpju spēli nosaka ar solījumiem. Ir mastu, vai beztrumpes, un spēles līmeni nosakoši solījumi, pass, kontra (dubulto likmi) un rekontra ( četrkāršo likmi, ja pretinieki ir devuši kontru).

Katrs dalībnieks pēc kārtas, sākot ar dalītāju, izdara kādu solījumu. Iespējamā solījumu kārtība:

1♣ 1♦ 1♥ 1♠ 1BT   2♣ 2♦ 2♥ ♠ 2BT 3♣ 3♦ 3♥ 3♠ 3BT 4♣ 4♦ 4♥ 4♠ 4BT 5♣ 4♦ 4♥ 4♠ 4BT 5♣ 5♦ 5♥ 5♠ 5BT 6♣ 6♦ 6♥ 6♠ 6BT 7♣ 7♦ 7♥ 7♠ 7BT.

(lai vieglāk atcerēties šo rindu pietiek atcerēties mastu secību ♣ ♦ ♥ ♠ un BT (♣ ♦ pieņemts saukt par jaunākajiem mastiem, ♥ ♠ par vecākajiem)

Pirmais solītājs var solīt jebkuru no šiem solījumiem, vai arī pass. Katrs nākošais solītājs var solīt jebkuru solījumu, kurš nav pirms izdarītā solījuma, kā arī pass, vai kontru, ja ir kas solīts,  vai re kontru, ja ir solīta kontra.

Piem. Atklājējs sola 1♠ nākošais var solīt pass vai kontra, vai jebkuru solījumu izņemot  1♣ 1♦ 1♥.

Kontrēt var tikai pretinieka kontraktu, rekontrēt tikai pretinieka kontru. Pasēt drīkst vienmēr, solīšana var notikt vairākus riņķus. Solīšana ir beigusies, ja pēc kārtas ir atskanējuši trīs pass.

Piemērs:

N E S W
1♣ 1♦ 1♠ kontra
2♣ pass 3♣ pass
pass pass    

 

 

 

 

 

Tagad ir noteikts kontrakts, ♣ ir trumpji un  N  kopā ar partneri ir apsolījuši paņemt 9 stiķus (6+3). Par izspēlētāju kļūst tas no partneriem, kurš pirmais solījis nosolīto mastu (vai BT) - šajā gadījumā N ir izspēlētājs, pirmo gājienu izdara E, un S noliek savas kārtis atvērtā veidā uz galda :

 

IZSPĒLE

Kad noteikts kontrakts, sākas izspēle. Pirmo gājienu izdara aizsargs pa kreisi no izspēlētāja. Kad gājiens izdarīts, izspēlētāja partneris noliek savas kārtis uz galda atvērtā veidā, un turpmāk spēlē nepiedalās. Kuru kārti no galda likt (kad pienācis laiks likt kārti no galda), nosaka izspēlētājs. Kārtis tiek liktas pulksteņa rādītāja virzienā. Galdā esošās kārtis sauc par „galdu”.

Izspēles laikā kārtis netiek liktas kaudzītē, kā citās kāršu spēlēs, bet katrs spēlētājs tās liek sev priekšā (ieskaitot galdu) - perpendikulāri galdam, ja stiķis ir paņemts, paralēli - ja atdots.

 

NEBAIDIETIES, ja šķiet sarežģīti – iemācīsieties jau pirmajā tikšanās reizē. Veiksmi!